koncert - DATAROCK

  • - minek -
  • 2010. július 8.

Zene

Őrült norvégok, remek este

A Datarock albumait (leginkább az elsõ, már vagy fél évtizede kijött, a maga behízelgõ bombasztikusságában is zseniális Datarock Datarock címût) hallgatva, netalán a videomegosztókon található koncertfelvételeket nézve nem is lehet kérdéses, mire számíthatunk az elsõ soproni estén. A Bergenbõl érkezett duó elsõ magyarországi fellépése nagyjából igazolja is az irántuk táplált vérmes várakozásokat: azt a new wave-es gitárzenébe illesztett elektropop/funk/punk dilizenét kapjuk, amire egyetlen válasz a veszett táncolás. Ráadásul a koncertfelállásban Fredrik Saroea énekes-gitároson és Ketil Mosnes billentyûs/szintis/mindenesen kívül még ketten tombolnak a színpadon a zenekar emblematikus piros mackónadrág/fejre húzott kapucnis felsõ kombójában. A nyitóblokk persze a frissebb, tavalyi albumra (Red) épül: a lendületes, funkos, amúgy vállaltan Talking Heads-es számok meglehet, elsõ lemezhallgatásra nem oly' zseniálisak, mint az elsõ album geekhimnuszai, de élõben tökéletesen lejön a szándék és az üzenet. S nem kell sokat várni arra sem, hogy a Nightflight To Uranus címû, alig félreérthetõ szóviccre épülõ klasszikussal rátérjünk a veszettebb repertoárelemekre. Félni persze felesleges: a Computer Camp Love ugyanúgy elhangzik, mint a Princess, az ultrasláger Fa Fa Fát pedig élõben is kellõen szükséges döggel nyomják le.Az  I Used To Dance With My Daddy című debilre montírozott, lüktetős alapvetésre éppúgy nem lehet abbahagyni a testmozgást, mint az amúgy kissé rövidre szabott blokkot záró Ugly Primadonna-ra, ami a Datarock Datarock album egyik rejtett kincse.  És persze megkapjuk a kötelezõ dilit is kényszeres, csoportos öngyújtózás, beteg szinti- és szaxofonszólók (a zseniális Kjetil Møster elővezetésében), no és a ráadás Patrick Swayze tribute-jának formájában: a rajongását egy direkt e célra összevágott videoklip formájában is kifejezõ Datarock a Dirty Dancing leghíresebb témáját, finálédalát (The Time Of My Life) idézi meg jól koreografált színpadkép segítségével. Aki eddig táncolt, rángatózott vagy ugrált, az most önfeledten röhög - tényleg kár, hogy ilyen takarékosra szabták a koncertre szánt időt, mivel az efféle mulatozásból soha nem lehet elég.

Volt Fesztivál, június 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.