koncert - DATAROCK

  • - minek -
  • 2010. július 8.

Zene

Őrült norvégok, remek este

A Datarock albumait (leginkább az elsõ, már vagy fél évtizede kijött, a maga behízelgõ bombasztikusságában is zseniális Datarock Datarock címût) hallgatva, netalán a videomegosztókon található koncertfelvételeket nézve nem is lehet kérdéses, mire számíthatunk az elsõ soproni estén. A Bergenbõl érkezett duó elsõ magyarországi fellépése nagyjából igazolja is az irántuk táplált vérmes várakozásokat: azt a new wave-es gitárzenébe illesztett elektropop/funk/punk dilizenét kapjuk, amire egyetlen válasz a veszett táncolás. Ráadásul a koncertfelállásban Fredrik Saroea énekes-gitároson és Ketil Mosnes billentyûs/szintis/mindenesen kívül még ketten tombolnak a színpadon a zenekar emblematikus piros mackónadrág/fejre húzott kapucnis felsõ kombójában. A nyitóblokk persze a frissebb, tavalyi albumra (Red) épül: a lendületes, funkos, amúgy vállaltan Talking Heads-es számok meglehet, elsõ lemezhallgatásra nem oly' zseniálisak, mint az elsõ album geekhimnuszai, de élõben tökéletesen lejön a szándék és az üzenet. S nem kell sokat várni arra sem, hogy a Nightflight To Uranus címû, alig félreérthetõ szóviccre épülõ klasszikussal rátérjünk a veszettebb repertoárelemekre. Félni persze felesleges: a Computer Camp Love ugyanúgy elhangzik, mint a Princess, az ultrasláger Fa Fa Fát pedig élõben is kellõen szükséges döggel nyomják le.Az  I Used To Dance With My Daddy című debilre montírozott, lüktetős alapvetésre éppúgy nem lehet abbahagyni a testmozgást, mint az amúgy kissé rövidre szabott blokkot záró Ugly Primadonna-ra, ami a Datarock Datarock album egyik rejtett kincse.  És persze megkapjuk a kötelezõ dilit is kényszeres, csoportos öngyújtózás, beteg szinti- és szaxofonszólók (a zseniális Kjetil Møster elővezetésében), no és a ráadás Patrick Swayze tribute-jának formájában: a rajongását egy direkt e célra összevágott videoklip formájában is kifejezõ Datarock a Dirty Dancing leghíresebb témáját, finálédalát (The Time Of My Life) idézi meg jól koreografált színpadkép segítségével. Aki eddig táncolt, rángatózott vagy ugrált, az most önfeledten röhög - tényleg kár, hogy ilyen takarékosra szabták a koncertre szánt időt, mivel az efféle mulatozásból soha nem lehet elég.

Volt Fesztivál, június 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.